Pár éve, 2018 októberében, két barátommal elutaztunk egy hosszú hétvégére. A szlovén és az olasz tengerpart, valamint az Isonzo vidékét néztük meg. Ebben a bejegyzésben az út szlovéniai részéről írok.

Megjegyzés: miután megírtam ezt a bejegyzést rájöttem, hogy anno már írtam róla. De most már, kiteszem ezt. Ráadásul, anno nem is írtam le a koperi élményeim. Most ezt is olvashatjátok.

Piran

Ez a Szlovén tengerpart majd legdélibb pontján lévő, pár ezer lakosú városka zegzugos utcákkal, szép templomokkal és a tengerre nyíló főtérrel csalogatja az utazókat. Vagy egy vízben elakadt autóval. Bővebben lásd két bekezdéssel lejjebb. A történelmi városközpont egy félszigeten található. Idáig nyilván nem érdemes autóval bejönni (ráadásul nem is nagyon szabad akárkinek), mi az autót valamivel kijjebb raktuk le, az Arze parkolóházban. A parkolás befejeztével automatánál kellett fizetni.

Azért is jó innen érkezni, mert a központ felé sétálva pompás kilátás nyílik a dombról a háztetőkre, templomokra, és persze a tengerre.

Koper Szlovénia Piran látnivalók

Nem csak Velencében vannak szűk utcácskák.

Piranban élmény barangolni (opcionálisan: elveszni) a szűk utcácskákban, megcsodálni a kapualjakat. Nézegetni a turistákat kiszolgáló mindenféle boltot, vagy épp ismerkedni az ár-apály jelenséggel. Ahogy ott jártunkkor egy BMW-s ismerkedett vele, valószínűleg később egy borsos számlával kiegészítve. Éppen akkora dagály volt, hogy a tengerparton futó autóút is vízben állt már, de történetünk főszereplője megpróbált még áthajtani. Hát, sikerült neki, csak nem volt hova mennie, így visszafordult, és visszafelé haladva már nem jutott végig a parti úton. Egyszer csak megadta magát az autó, vagy mondhatnám, hogy elvesztette mobilitási képességét. Az autómentő kiérkezéséig követtük a történetet.

Nem csak Velencében önti el néha a tenger a főteret.

Koper Szlovénia Piran látnivalók

Lehet még sétálgatni a tengerparti sétányon, vagy felbaktatni a Szent György templomhoz, és lenézni egyik oldalt a tengerre, a távolban Koperre, a másik oldalt a vörös cserepes háztetőrengetegre.

Piran látképe, piros háztetőkkel. Az előrébb levő nagy, fehér épületek a főtéren állnak.

Közvetlenül a Szent György székesegyház mellett található a Keresztelő Szent János kápolna.

Koper Szlovénia Piran látnivalók

A Szent György székesegyház.

Koper

Pirantól alig 20 kilométerre fekszik Koper, Szlovénia első számú kikötője. Tehát Piranhoz hasonlóan ez is egy tengerparti város. Tengeri forgalom, konténer hajók, nagy daruk jellemzik. Valamint egy szép történelmi városmag (Piran után itt is), szép házak (Piran után itt is).

Koper Szlovénia Piran látnivalók

Akkor még nem is tudtuk, hogy később milyen híres lesz a hajó, amelyet a kikötői életképben megörökítettem! Jó, jó, tudom. Az Evergreen a cég neve, és a képen az Ever Safety van, míg a Szuezi-csatornába az Ever Given szorult be. Szóval, egy később világhírnevet szerző hajó unokatestvérét örökítettem meg ittjártunkkor.

Mivel Kopert mi Piran után néztük meg, és estére pedig Triesztbe kellett érnünk a szállásra, így csak egy kurta óránk volt a városban. A fényképeim időbélyegje alapján egész pontosan 47 perc volt a leparkolástól az autóhoz visszaérkezésig. Persze, előtte volt még a parkolókeresés, ami egy ismeretlen városban néha önmagában felér egy városnézéssel.

Azért vetettünk egy pillantást a főtérre (Tito tér), elkészült a kötelező fénykép a Pretori Palotáról és a vele szemben álló Loggia Palotáráról. És már mentünk is vissza az autóhoz.

Bár Koperben csak rövid időt töltöttünk el, így is kaptunk belőle annyit, hogy elmondhassam, mind a két meglátogatott város éke Szlovéniának, és kellemes órákat lehet eltölteni bennük.