Utazzunk valahova! Rám jött ez az érzés, választottam egy hétvégét, mikor nem volt más programom, és már régebben gondoltam, hogy szívesen megnézném Salzburg városát. Nosza. El is zarándokoltam a MÁV (link) honlapjára a nemzetközi utazási ajánlatok részbe. Itt sok más európai úticél mellett több osztrák városba is kínál a MÁV jegyet, esetenként kedvezménnyel. Például a bécsi oda-vissza kirándulójegy a bécsi közlekedést is magában foglalja. Én a salzburgi kirándulójegyet választottam, ami négy napig érvényes, oda-vissza, az adott vonalon tetszőleges vonatra. Szóval ez már az IC pótjegyet is tartalmazza, így a közvetlen Budapest-Salzburg RailJet vonatokra is érvényes, amik naponta többször mennek. Ezekre lehet helyjegyet venni, de nem kötelező. A helyjegy annyiban lehet megfontolandó, hogy így biztos nem ülsz le mások helyére (elvileg van az ülések fölött egy kis kijelző, ami mutatja az esetleges foglaltságot, de például odafelé ez nem működött). Budapest és Győr, illetve Bécs és Linz között kifejezetten sokan voltak, ott jól jött, hogy tudtam, nem más helyén ülök, és nem állítottak fel többször egymás után.

A RailJet amúgy kényelmes, csendes és piros. Digitális kijelzők mutatják a következő és a további megállókat, valamint a vonatot egy térképen. Sőt, belül a kocsik elején vannak külön tárolók nagyobb csomagoknak is (bár ide óvatosan tegyél csomagot - ezen az úton és egy másikon is láttam, hogy pár fiatal kereste a csomagját. Most vagy nem emlékeztek arra, hogy hova rakták, vagy tolvajok működnek ezen a nemzetközi vonalon).

Szállás: Salzburg, Yoho Hostel. A Hostel World az elsők közt dobta ki a salzburgi szállások közt, közel volt a vasútállomáshoz és könnyű volt odatalálni a pályaudvarról a tőlük kapott leírás alapján. Egy nagy, három emeletes hostel. Amikor reggel-este épp ott voltam, mindig voltak emberek az étkezőben vagy a közös helyiségben.

A szoba négy ágyas volt, minden ágyhoz tartozott zárható szekrény, amit a szobakulcs nyitott. Három euróért be lehetett fizetni svédasztalos reggelire. Kenyér, felvágott, müzli, filteres tea, kávé. Teljesen rendben volt, vasárnap azzal alapoztam a mászkálás előtt.

Péntek este érkeztem meg Salzburg Hauptbahnhofra (a főpályaudvar), elnavigáltam a szálláshoz, kölcsönösen bemutatkoztunk a szobatársakkal és eltettem magam másnapra.

Mit érdemes megnézni Salzburgban? Ezt mindenki döntse el a maga az ízlése, ideje és az időjárás alapján.

Én mit néztem meg Salzburgban? Az út előtt úgy voltam vele, hogy meg szeretném nézni a történelmi városmagot, valószínűleg a várat és ami még jön. A szálláson és a turistairodában beszereztem turistatérképet a városról és a helyi tömegközlekedési hálózat térképét. A központot könnyű megnézni, vannak táblák, amik a főbb látványosságok felé kalauzolnak, és hát a többi turista követése is elég biztos módszer. Itt jegyezném meg, hogy Salzburg egy turista célpont. Ami alatt azt értem, hogy a turizmusra nagy hangsúlyt fektetnek, és a kiemelt helyeken sok turista van. Pedig én még a hűvös októberben voltam, nem is valamelyik tavaszi vagy nyári nagy zenefesztivál ideje alatt, de így is sok turista volt a kiemelt helyeken.

Igyekeztem is aztán (ki)kerülni például a Rathaus-platz – Alter Markt környékét, ahol a legnagyobb tömeg áramlott. Nem mintha nem lenne érdekes rész vagy én ne vettem volna ugyanúgy salzburgi képeslapot, csak inkább kisebb tömegben akartam nézelődni.

Azért persze nem véletlenül nézik meg sokan ugyanazokat az épületeket, helyeket -nyilván nekem is érdekes lehet az, ami a vezetett csoportnak. A várat például én is meg akartam nézni. Ahova fel lehet jutni siklóval is, de ha van egy kis időd és kedved sétálni, én a gyaloglást ajánlom. Ami nekem több dolog miatt is tetszett. Egyrészt, mert így útba esett a Titkok Kamrája:

Salzburg hostel letérni az útról

Aztán érdekes volt, hogy fokozatosan emelkedtem a város tető szintjére, majd a fölé.

De például Mozart szülőháza előtt állva két másik utazó beszélgetéséből tudtam meg, hogy melyik emeleten született a híres zeneszerző.

A város amúgy az Salzburgi-Mészkő Alpok lábainál fekszik, ami nem csúnya hátteret nyújt a városnak.

Salzburg hostel letérni az útról

A tipikus turistautakról aztán vasárnap is letértem, mikor a Mönchsberg nevű dombon sétáltam az erőd felé. Egy elágazásnál kíváncsi lettem, hogy mi van a főútvonalról letérve (igazából még egy látványosság tábla is mutatott arra, de a főútvonalból kiesett). Elindultam arra és pár méter után, Salzburg közepén, a főtértől légvonalban 900m-re ott volt egy alpesi rét, tehenekkel.

Térképen a rét.

A Johannes Schlößl kastélynak álcázott vendégház mellett található a rét.

Salzburg hostel letérni az útról

Már csak ezért megérte a kis kitérő, de amúgy a kastély is szép volt.

Másik ilyen letérni-az-útról élményem a Salzburgi dómban (Salzburger Dom) volt. A város közepén van, talán a város legnagyobb temploma. Itt nyilván voltak turisták. Ahogy néztem belülről a dómot, észrevettem egy lépcsőt az altemplomba. Ki volt írva, hogy le szabad menni. Lementem és rácsodálkoztam az egymásból nyíló termekre, tele a salzburgi érsekek síremlékeivel. Az utolsó teremben pedig egy árnyjátékból és zenei aláfestésből álló installáció, műalkotás volt. Mindehhez csak egy lépcsőn kellett lesétálni a templomból, mégis alig voltak itt emberek.

Szóval, Salzburgban (is) megéri nyitott szemmel járkálni, és nem csak a tömeggel menni.

Mozart szülőházát már említettem. És igen, Salzburg részben Mozartból él. A Mozartkugel (Mozart-golyó) mellett az a minimum, hogy Mozart több cég termékpalettájáról is visszaköszön. De láttam még Mozarttal reklámozott parfümöt is.

A város másik nagy „márkája”, ahogy észrevettem, a Muzsika Hangja. Ha eddig kimaradt volna az életedből, ez egy 1964-es amerikai zenés film, ami Salzburgban játszódik és sok külső jelenetet tényleg itt vettek fel. Ennek megfelelően például a hostel, ahol megszálltam, szintén használja az arculatában és minden este (!) levetítik a hostel közösségi termében a filmet. A városban meg tartanak Muzsika Hangja idegenvezetést, hogy csak egy példát említsek (és nyilván vannak képeslapok, ajándéktárgyak).

Írok még röviden a migráns helyzetről, mert hogy épp az októberi ottjártamkor Salzburg is téma volt a magyar sajtóban a migránshelyzet kapcsán. Ugyanis Ausztrián belül a Németország felé utazó embereket Salzburg városában helyezték el ideiglenesen, és onnan mentek (mennek) tovább Németországba. És őket nyilván a pályaudvar körül/közelében helyezik el, hisz vonattal jönnek, vonattal mennek tovább. Ősz elején Budapesten azt láttam, hogy döntően a pályaudvarokra illetve azok környékére összpontosult a jelenlétük, és ez így volt Mozart városában is. A pályaudvaron és környékén fokozottabb rendőri jelenlét, nagy sátrak a Hauptbahnhof előtt, mobil WC-k, mosdók. De migránst csak párat láttam, a városközpontban semmit nem lehetett érzékelni ebből.

Még pár szót a helyi közlekedésről.

A közösségi közlekedési hálózat kiterjedt és hétvégén is 15-20 percenként járnak a buszok, trolik. Obusnak hívják a trolikat és ezek mellett vannak buszok is. Egy 24 órás jegy a város határain belülre €5.50-be kerül a buszon megvéve. Automatából viszont €4.0, trafikban pedig csak €3.50. Egy napijegy nyilván arra is jó, hogy ha épp meguntuk a gyaloglást, felpattanunk egy arra jövő buszra, és utazunk egy kicsit.

Úgy láttam, rengetegen járnak biciklivel. Legalábbis a pályaudvar mellett ez a látvány fogadott.

Salzburg hostel letérni az útról

Az utcán biciklist én nem igen láttam, de ez lehetett a hétvége miatt is.

Összefoglaló helyett még pár kép Salzburgról.