Stockholm jó hely, nézzük meg!
A legolcsóbban nyilván stoppal lehet eljutni. Viszont én most a némileg kiszámíthatóbb utazási módokat nézem meg.
Autóval: számoljunk a komp vagy a híd költségével.
Nagyon gyorsan: ha van autónk (tehát nincs bérleti díj) és eltekintünk az amortizációtól, akkor az hogy jönne ki?
Autópályázunk, számoljunk benzinnel, 7 literes fogyasztással. Budapest-Stockholm 2000km. Koppenhágán keresztül. 2000/100*7= 140 liter benya, 1,45 Euros (németországi) árral számolva (ráadásul az autópályán az átlag árnál drágább lesz) 314-es Euróval számolva 64000Ft. Csehországban az autópályamatrica 4200Ft (ld. Nemzeti Útdíj), az Øresund hídon Dániából Svédországba a hídpénz 47 Euro egy személyautónak (sok átkelés esetén lehet bérletet venni vagy gyorsfízetéses megoldást választani.
Az összesen 82958 Ft, öt személyes autóban fejenként 16600Ft. Ez ugye egy irány, és szerintem legalább 24 óra utazás. Persze, így ha ott vagy, már van autód.
Ha kompoznátok Észak-Németországból, Rügen szigetéről (Sassnitz) Trelleborgba, akkor öt főnek, személyautóval 196.50 EUR-t (62000Ft, számít az autó mérete) kell fizetnie. Persze így kevesebb az autóval megtett táv.
Említtessék meg a távolsági busz is. Például a cseh Student Agencynek járnak buszai Budapest-Prága (oda-vissza 11000Ft) és Prága-Göteborg közt (ez már egy fapados repülőjeggyel felérő ár). Nemzetközi diákigazolvánnyal 15% kedvezmény.
Na, de sétáljunk ki Ferihegyre és nézzük meg, mi repül északra.
Ma már tele vagyunk fapados légitársaságokkal és úgy gyorsabb is az út. És esti járatot például a WizzAir-nél már 14000Ft-ért ki lehet fogni, oda-vissza! Ez persze szép, csak azt kell észben tartani, hogy a fapadosok általában Stockholm-Skavsta-ra mennek. És ezt úgy kell érteni, mint Budapest - Siófok-Kiliti reptér (persze jobban kiépítve). Skavsta ugyanis 106 km-re van a svéd főváros központjától.
Na jó, azért nézzük meg, hogyan tovább. Lehet buszozni. A Flygbussarna cég húsz percenként járó járataival (139 svéd korona a felnőtt jegy). Minden repülőhöz van buszcsatlakozás és a tájékoztatás szerint az utolsó gép késése esetén a busz bevárja a a gépet (ld. a Flygbussarna honlapját, az utazás keresésnél), amit a svédeknek simán el is hiszek.
Ha ezen a 139 koronán (33 koronás árfolyamon 4600Ft) is akarunk okosítani, nézzük meg a helyi busztársaságot. Nyköpingbe az 515-ös busz visz (a menetrendet itt keresd, alul a Linjenummer-hez írd be a járat számot és Sök )15 perc alatt, 26 SEK.
Nyköpingből a fővárosba: 90-100 Eurótól indulnak a jegyek a Swebus-nál. Péntek és vasárnap drágább, de úgy látom függ a napszaktól és attól is, hogy mennyire előre foglalunk.
Vagy, ha nincs túl késő, van vonat. Hónapokkal előre megváltva van 75 koronáért is jegy. Azaz 101 korona kontra a reptérről közvetlenül menő 139 korona.
Persze, ezért át kell szállni, de hát ez nem biztos, hogy gond. Meg lehet nézni Nyköping-et is. Vagy csak örülni annak, hogy a kanadai Churchill (Manitoba tartomány) településsel azonos földrajzi szélességen vagyunk. Viszont míg azt a jegesmedvék fővárosának szokták hívni, addig Nyköpingben ennél jóval enyhébb az időjárás.
Stockholm Arlandára nem mennek ugyan a “hagyományos” diszkont légitársaságok, viszont közelebb van a városközponthoz. És például a Norwegian (szintén fapados légitársaság, értékelhető árakkal) Arlandára repül.
Na jó, de még be kell menni városba. Ez a reptér 40 kilométerre van a fővárostól, de azért innen már nyilván olcsóbban lehet bejutni, nem? A Flygbussbarna céget már ismerjük, 99 koronáért visznek be egyenesen a központi pályaudvarhoz (a város közepére).És vannak más busztársaságok is.
-Én azt hallottam, hogy Stockholmba van közvetlen gyorsvasút a reptérről, ami 20 perc alatt bent van.
-Így van! Az Arlanda Express (https://www.arlandaexpress.com/) szép, sárga vonatai két helyen is megállnak a reptéren. Ha az ötös terminálra érkeztünk, akkor menjünk le a megfelelő lifttel (az egyiknek fel van matricázva az ajtaja), bent hallgassuk meg a madárcsicsergést. Lent csodáljuk meg az állomás valószínűleg betonból lévő, sziklát utánzó belső falát és magát a vonatot. Aztán ne vegyünk jegyet 280 koronáért, menjünk vissza a lifttel és sétáljunk oda az Arlanda Visitor Centre-hez (információs pont). Itt vehetünk jegyet (vagy máshol is egy info pultnál, vagy automatákból) három zónára* 72 koronáért. Az 583-as busz a terminál elől indul és elvisz Märsta település vasútállomására. Innen pedig a J36-as helyi vonattal (pendeltåg, kb = HÉV) mehetünk tovább. Egyébként jegy csak a vonatra 70 koronától van, és létezik mindenféle kedvezményes jegy. Vagy ha amúgy is akarunk majd a fővárosban metrózni-buszozni-hajózni, akkor vehetünk több napos jegyet.
Ezzel a Märsta-ba buszozással amúgy csak nyolc kilométert mentünk odébb, az autópálya másik oldalán fekvő településhez, és amúgy arra szolgál, hogy ne kelljen 85 koronát fizetni a reptéren a reptér-vasútállomás határ átlépésért (18 év fölött). A reptérről amúgy a J38-as vonat megy, (amit ugyanúgy az SJ vasúttársaság üzemeltet.)
De ha az éjszaka közepén érkeznénk, vagy órákat akarunk tölteni a reptéren gépek fotózásával, éjszaka közvetlen busz megy be Stockholmba (592 és 593-as járatok).
*Észak Velencéjében ugyanis három zónára van osztva a közösségi közlekedési hálózat.A, B és C. Egy jeggyel az érvényességi időn belül akárhányszor átszállhatunk a zóná(ko)n belül. A zónák térképe a vasúthálózattal.
Az Arlanda Expressről azért azt is el kell mondani, hogy vannak kedvezmények. Időszakosan például csütörtöktől vasárnapig, ha többen együtt vesznek jegyet, kedvezmény van. Négy felnőttnek például 500 korona, tehát fejenként kevesebb, mint az eredeti ára fele.
És még egy univerzális távolsági közlekedés (busz, vonat, repülő) kereső Észak-Európára: http://reseplanerare.resrobot.se/
Jó utat, megéri, Stockholm gyönyörű város!
Források: https://en.wikivoyage.org/wiki/Stockholm