Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Lappföld (2009)

2009-ban Finnországban, Tamperében töltöttem fél évet Erasmussal. Az azóta bezárt blogol.hu szolgáltatónál futott egy blogom mustamakkara név alatt. Ez az írás -némi stílusbeli javítással- onnan való.

Évekkel ezelőtti Finnországi tartózkodásom idején részt vettem egy hétvégi utazáson az egyetemmel, mikor Kolariba mentünk volna. Én legalábbis odaindultam volna, mert a túra Kolari-Lappföldnek volt meghirdetve. Aztán kiderült, hogy nem pont oda, hanem kicsit még északabbra. Vagyis, azt hiszem, közigazgatásilag ez is Kolari, csak nem az a része, amit a Google Maps Kolari címszó alatt (a finn- svéd határnál) mutat. Szóval, turisztikai szempontból Yllästunturi (hegy)-hez utaztunk. Ez egy hétszáz méter feletti hegy és sícentrum.

1 Tovább

Utazni kéne

Kedvet kaptam egy újabb utazáshoz, valami olyasmihez, mint volt két éve Salzburg vagy Krakkó. Kinézek egy úticélt, ami egy éjszaka alatt elérhető vonattal vagy busszal, érdekel és még nem jártam ott. És egy péntek-vasárnapon megnézem az adott várost, környéket.

0 Tovább

Izland tervezés

2016 augusztusában két hetet Izlandon utazgattam néhány családtagommal. Rengeteg élmény, 4000km autós utazás, egy defekt, 3068 db fénykép, óceánparti fürdés. Tervezek több bejegyzést is írni az útról, Izlandról és most jutottam oda, hogy elkezdjem (a barátaim nem kérdeztek eleget :)

Először az úttervezés kapcsán szerzett tapasztalatokból, információkból vetnék papírra párat.

Plusz néhány kép, csak úgy.

0 Tovább

Mi van a montenegrói tengerparton?

Röviden: sziklák, tenger, hegyek és parkolók. Ja, és néhol házak a tenger és a hegyek közé beszorítva. 2014-ben barátokkal jártam Montenegróban, a Kotori-öbölben, akkor tettem ezeket a megfigyeléseket.

Kicsit bővebben: Montenegró tengerparti sávja népszerű nyári úti cél – például azoknak, akik Horvátország helyett valahova máshova akarnak menni az Adriai-tenger partján (mert olcsóbb vagy mert azt már látták). Főleg szerb turistákat láttunk. Szóval, nem csak mi mentünk oda nyaralni, sok a turista (legalábbis nyáron biztosan). De a turisták mellett hegyek is találhatók a tengerparton. Név szerint a Dinári-hegység külső vonulata. Ez a hegység az Alpokkal és a Kárpátokkal egy időben keletkezett (emlékszünk még az iskolából az Eurázsia-hegységrendszerre?). Mivel ez nem olyan régen történt (csak 50-100 millió éve), ezért még nem pusztult le nagyon. A legmagasabb csúcsok 2500 méter fölé nyúlnak, és a tengerparton fekvő külső övön is vannak 1000 métert meghaladó részek. És mivel ezek a tengerparton, a tengerszintről nézve magasodnak felénk, az azért nem ugyanaz, mint mondjuk a Kékes-tető tövében, 200 méterről felnézni a laposabban emelkedő hegységre.

Szóval, a lényeg, hogy magas hegyek vannak közvetlenül a tengerparton. Sőt, a tengerben is. Ugyanis a hegység süllyedt is az évmilliók során, így a horvát tengerpart egyes, a parttal párhuzamos szigetei ennek a hegységrendszernek a kiálló gerincei.

És mivel ezek hegyoldalak meredekek, ezért kevés hely van a hegyláb és a tenger közt. Ebből adódik, hogy például mezőgazdasági művelésre itt kevés a hely. A városok néhol a hegyoldalakra is terjeszkedtek (lásd Kotort vagy Herceg Novi óvárosát). Aztán az is következik ebből, hogy kevés a strandnak alkalmas hely, és azok is inkább sziklásak. Viszont a víz gyorsan mélyül (ami mondjuk lehet jó is, meg rossz is). Szóval a kevés rendelkezésre álló helyen vannak házak, strandok meg nyilván utak. Viszont a turisták autóval érkeznek, amely autókat valahol le kell tenni. Ehhez kapcsolódik az általunk megfigyelt tétel:

Olyan nincs, hogy Montenegróban valami nem parkoló!

Természetesen a fenti mondat nem a helyi hatóságok által kiadott útmutatás vagy rendelkezés, ugyanakkor nagyon nagy fokú kreativitást és lazaságot láttunk ottlétünk alatt a parkoló helyek megválasztásában.

Pár nap akklimatizálódás után mi is (egyre inkább) alkalmaztuk ezt a szabályt. A kevés parkoló hely miatt rá is voltunk szorulva.

Nem fjord
A Kotori-öböl nem fjord. Bár az interneten több helyen úgy emlegetik, mint a legdélibb ilyen természeti képződmény, de nem az. A fjord egy gleccservájta teknővölgy, amit a tenger elöntött. A Kotori-öböl viszont úgy keletkezett, hogy ez a terület megsüllyedt és a tenger szintjénél alacsonyabbra került a völgy feneke.

Két kép Herceg Noviból:

Macskák.

A Wikipédia szerint „egy kisebb termetű húsevő emlősállat, amely a macskafélék (Felidae) családján belül a Felis nem Felis silvestris fajához tartozik”. A montenegrói (és dubrovniki) megfigyelések nyomán viszont egy kisebb termetű állat, ami mindenhol alszik.

Alvó macska Dubrovnikban, a várfalról fényképezve.

A Kotori-öböl szép számmal tartogat látnivalókat a strandokon túl is. Meg lehet nézni Kotor történelmi városmagját, át lehet ugrani Horvátországba megnézni Dubrovnikot (ez már egy jobban helyrehozott város, illetve nagyobb mint Kotor. Plusz a Trónok Harca sorozat rajongói vadászhatják a forgatási helyeket.)

A Lovrijenca vár

 

A várkert.

Aztán ott vannak a Kotori-öböl mentén fekvő kis települések szűk utcákkal, templomokkal ahol akár véletlenszerűen is érdemes lehet kicsit megállni és nézelődni. Ha jól emlékszem, mi Perastban álltunk meg egy órára. Hangulatos, csendes kis város, kevés parkolóhellyel.

És természetesen kirándulni is lehet a Kotori-öböl környékén. Mi csak egy kisebb dombra mentünk fel (azt hiszem, Bogdašići volt a neve), ami épp csak 700m fölé nyúlt. Ez a Kotori- öbölben található egyik félszigeten fekszik, szép kilátással Kotor városára és a környező öblökre.

Elmentünk az öböl partján található Lepetane településre. Mivel tudtuk, hogy innen fel lehet menni a félszigeten lévő hegyekre, elkezdtük keresni az ösvényt a házak közt. Hamar meg is találtuk és elindultunk felfelé először a kertek közt, aztán a mediterrán erdőben. Viszonylag egyértelmű volt a csúcsra vezető ösvény, tábla is volt a turistautakkal.

Info: a Kamenari-Lepetane komp ottjártunkkor gyalogosoknak ingyen volt.

Útban felfelé.

A Kotori erőd távolról.

Miért éppen Montenegró?
2014-ben nyári utazásra keresett célpontot az egyik barátom. Horvátországot kezdte el nézegetni, de aztán a kedvezőbb árak és a „nincs is sokkal messzebb” érvek mentén Montenegróra esett a választása. Igaz, Magyarországról mégis kicsit messzebb van (nekünk autóval nagyjából tizennégy óra volt, amiben benne volt egy pár órás mostari megállás is). A víz viszont nem hidegebb, az ételek nyilván hasonlók, és itt is vannak nagyon szép templomok, városok (pl. Kotor).

Az egy hetes utazás egy személyautóval (öt fővel) apartmannal, magunknak vett és főzött kajával, pár belépővel fejenként 60.000Ft-ból jött ki. Szóval, én ajánlom!

Összegzésként: nagyon jól éreztük magunkat Montenegróban. Volt egy kis kultúrsokk a délies lazaság és néhol a szemét miatt, de ezen hamar túl tettünk magunkat, így már semmi sem akadályozott minket abban, hogy élvezzük a tengert, a tájat és a pihenést.

Források

Dinári-hegység néhány természetföldrajzi adata: http://www.peakbagger.com/range.aspx?rid=360

Probáld Ferenc: Európa regionális földrajza, 2000 – egyetemi tankönyv, ELTE Eötvös Kiadó

A könyv újabb kiadása az interneten is megtalálható: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_527_eu_regionalis_foldrajz_1/adatok.html

0 Tovább

Krakkó

Szóval megérkeztem Krakkóba kora délután szállás nélkül egy Lonely Planett útikönyvvel a táskámban. Először a fontos dolgok, így első teendőként elindultam ebédet keresni. A 2002-es útikönyvben már előre kinéztem több helyet. Egy térképpel a kezemben elkezdtem járni a belvárost, hogy megnézzem, tizenhárom év után még ott vannak-e ezek az olcsó étkezdék. Az egyik egy egyetemi étkezde volt. A megadott címen a kapualj felett láttam egy cégért az étterem nevével. Bementem, aztán néhány csukott ajtón még be kellett nyitnom és már ott is voltam egy kicsi pincehelyiségben. Rendeltem egy pirogot (Krakkó belvárosában majd minden étkezős helyen angolul is ki voltak írva az ételek) és megebédeltem.

Miután a gyomromról már gondoskodtam, elindultam szállást keresni. E téren is már nézelődtem otthon valamint helyben is az étterem keresés közben – egy turista információs pontnál beszerzett térképen is voltak megjelölve hostelek. Már az elsőn is volt szabad hely, de négy szállás végigjárása után választottam egyet. Tizenkét ágyas szobában voltam, de ott létem alatt nem nagyon volt a szobának háromnál több lakója. A szállás díjában benne volt egy elég szolid kínálatú svéd asztalos reggeli is (kávé/filteres tea, felvágott, sajt, kenyér), első löketnek jó volt a nap elején.

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Krakkó. Történelmi városközpont, a Wawel (a vár), királyok útja. Ezek talán a leghíresebb látnivalók. A városközpont tényleg hangulatos, középkori épületek sok barokk templommal, a főtéren a gótikus Mária templommal (lengyelül Kościół Mariacki - a 14-ik században kapta meg a gótikus formáját). A templomokban viszonylag sokszor futottam bele egy misébe vagy Szentségimádásba, úgy tűnt, hogy sokszor használják a templomokat hitéleti céllal.

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

A Mária templom homlokzata

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

A Mária templom tornya (a képen a baloldali)

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

A Főtér a Posztócsarnokkal (ma szuvenír piac)

Most, hogy ezeket megnéztük, ugorjunk azon részekre, amik talán nem elsőnek jutnak eszünkbe Krakkóról. Például Nowa Huta. A szocialista városnegyed, amit a lengyel kultúra központjának ellensúlyozására építettek, szerintem már általánosban is tanultuk, mint a Szovjet mintájú szocialista iparfejlesztés példáját. A vásércgyár mellé épült városrész, amihez a vasat és a szenet is máshonnan kell odavinni. Én egy szürke paneltengerre számítottam, de ehelyett igazából nem is barátságtalan lakótelepek találtam köztük játszóterekkel, zöld területekkel. Mondjuk mint Újpalota Budapesten, csak jóval nagyobb. És nem is csak panelházakból áll az egész. Sőt, Nowa Huta főterén (Ronald Reagan Központi tér - Plac Centralny imienia Ronalda Reagana) egy darab panel vagy öt emeletnél magasabb épület nincs. Helyette villamos sínek körbe pedig díszítéseket is tartalmazó házak, amik nekem egyáltalán nem tűntek a szocialista építészet termékeinek. Vagy legalábbis nem a Budapesten megszokott szocialista építészet.

Néhány kép Nowa Hutáról:

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

A Nowa Hutai Isten bárkája templom, a kerület első temploma

Krakkó közösségi közlekedése villamos- és busz vonalakból áll. A város közepén inkább sétáló utcák vannak (olvasd: turisták hömpölyögnek és városnéző lovaskocsik) de a körül sűrű a közösségi közlekedési hálózat. A húsz perces jegytől a 72 órásig elég sokfélét lehet kapni, sok megállóban automatákból is.

Múzeumok. Mikor utolsó este el akartam ütni az időt sötétedés után az este tízkor induló buszig gondoltam, bemegyek egy múzeumba. Körülbelül ekkortájt szembesültem vele, hogy majd minden múzeum hatkor vagy korábban zár. A Lonely Planetben találtam a Mangha múzeumot. Az már az útikönyvből kiderült, hogy ez a Mangha nem az energia sugarakat lövő harcosok/kiberzsaruk japán képregényeiről szól hanem a japán művészetről bemutatásáról. Így, hogy ezt előre tudtam nem volt nagy megrázkódtatás, hogy az egyik előadáson szinte csak QR kódok voltak különböző tárgyakon és azokat egy tablet-tel olvastam be. Aztán olvashattam a valószínűleg Google Translate által lengyelről angolra fordított szöveget. Mindenesetre az ötlet érdekes volt – QR kódok bekeretezve, ágyneműn, lámpaernyőn.

Bónusz volt, hogy nagyjából zárás előtt félórával érkezve az egyetlen néző voltam az épületben. Így aztán sehol nem volt tömeg!

Étkezés. Gyors étkezdét, éttermet bőven lehet találni, lévén nagyváros és a turizmusra is rá álltak. A boltok és pékségek mellett láttam utcai perec árusokat is valamint sok pirogost. A pirog - az én megértésem szerint - egy szláv tészta étel, ami különböző régiókban különböző készételeket takar. Itt leginkább a tortellinihez hasonló méretű, annál kicsit zsírosabb, valamivel ízesített tésztapárnácskákat jelent.

Utcai ételárus. A wikivoyage-on olvastam egy minden este nyolctól üzemelő street food árusító kisbuszt (kiełbasa van) -a piac téren (Grzegórzecka út) árulnak sült kolbászt. Kisbusz alatt egy nem annyira modern furgont kell érteni.

Mikor arra jártam, többen ettek illetve sorba álltak a két, fehér hentes köpenyes férfinél – úgy tűnt, hogy egy ismert és bejáratott hely. És nekem is nagyon ízlett a kolbász, ajánlom!

Tanulság: érdemes a bármely ország/város/vidék top 5 látnivaló cikkek mellett más írásokat, leírásokat is elolvasni.

Ojcówi Nemzeti Park – Prądnik-patak völgy

Egyik napra a Krakkótól olyan húsz kilométerre lévő Ojcówi Nemzeti Park meglátogatását terveztem. Előző nap két helyen is megkérdeztem, hogy hogy jutok oda, és kaptam egy címet meg busz indulási időpontokat (igazából két címet kaptam szomszéd utcákban, de aztán a helyszínen rákérdeztem és így egyet kizártam).

A belvárosban az egyik turitairodában vettem turistatérképet a parkról 10 zlotyért (Compass kiadó: Jura-Krakowsko-Częstochowska 1:50000). A Nemzeti parkban már 15 zlotyiért árulták. Egyébkéntott volt egy részletesebb térkép is kisebb területről. A Compass cég térképeinek listája térképen itt.

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Ez kérem, egy buszvégállomás - privát cégeknek. (A hosszútávú járatok egy buszpályaudar kinézetű állomásról indulnak.)

Kimentem reggel a kapott címre, az üres telekre, amin állt pár kisbusz (9-20 személyesek). Megkérdeztem az őrt a bejáratnál, mutogatott befelé, hogy igen, arra. Az elválasztó láncra ki is volt akasztva egy tábla Ojcówi felirattal. Ezt én úgy értelmeztem, mint az általam keresett kocsiállás. Vártam a kiírt indulási idő után még negyedórát, de oda nem állt be kisbusz, bár forgalom volt. Megkérdeztem pár sofőrt (közös nyelv híján ismételgettem nekik a település nevét), akik az előbb buszállásra mutogattak. De busz nem jött. Hát, ahogy egykori főnököm mondani szokta, ilyen ez a pop szakma. Fogtam magam és besétáltam a történelmi központba nézelődni.

Aztán a következő kiírt indulási időben ismét elsétáltam a telekre és ekkor már állt bent egy kb. 15 személyes kisbusz meg előtte sor. Beültem az egyik utolsó szabad helyre és már robogtunk is.

Az Ojcówi Nemzeti Park egy km²-es terület a Prądnik-patak mentén. A busz Ojcow falunál rakott le, ami nyáron valószínűleg egy népszerű hétvégi úti cél. Végig sétáltam a völgyön a Kazimír kastélytól a Pieskowa Skala kastélyig. Utóbbi épp felújítás alatt állt, nem is lehetett bemenni. Menet közbe elhaladtam a vízi kápolna mellett (egy patak fölé építették) és egy Szűz Mária templom mellett (a térképen illetve utikönyvben Boldog Szalóme -Blessed Salome, akit II András magyar király fiához adtak hozzá) mellett. Ahol amellett, hogy három építészeti kor nyomait láthattam volna az épületen, ha be lehet menni (román, reneszánsz, barokk) még egy kőből faragott elefánt is van a hátán egy obeliszkkel. Nem magától értetődő egy templom kertben. Lehet amúgy, hogy épp a felújítási évszakban jártam ott, mert itt is restaurátorok dolgoztak a templom mögötti kis épületben.

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Ide érkezett a busz a Nemzeti Parkba

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

A parkoló feletti vár

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

A parkoló feletti vár kapuja

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Visszafelé a völgyben kanyargó autóút mellett indultam el és minden elhaladó autónál stoppoltam, hátha felvesznek alapon. Olyan 10-15 perc után meg is állt egy férfi, akivel közös nyelvünk ugyan nem volt, de elmutogattam neki (az Ojcówi szó ismételgetésére ugyan az ellenkező irányba mutogatott, de én kötöttem az ebet a karóhoz, hogy előre szeretnék menni), hogy hova is megyek és elvitt egész a délelőtti kiinduló helyemig, ami neki egy pár kilométeres kitérő volt.

Krakkó Lengyelország Nowa Huta​Csendélet ebéddel és útikönyvvel

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Kápolna a vízen

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Krakkó Lengyelország Nowa Huta

Hát, ezeket láttam Krakkóban és a környékén. Szép város, a pár négyzetkilométeres központi részen túl is!

Útikönyvek
Két útikönyvből készültem az útra. Az egyik a Lonely Planet Lengyelországról szóló kötete a másik a Panoráma kiadó Délkelet-Lengyelországról szóló darabja. Érdekes volt a két útikönyv közti különbségeket látni (már azon túl is, hogy a Lonely Planet könyv az egész országról szól). Például, hogy az angol kiadó könyve inkább egy áttekintést ad, kevésbé részletes a látnivalók felsorolása, de témájában szélesebb. Például szállásokból, étkezési lehetőségekből több és részletesebb információ.
A panorámás könyv kifejezetten a látnivalók ismertetésében mélyed el, több érdekes épületet, műemléket sorol fel és ír le. A kettő együtt nekem jól kiegészítette egymást az út előtt.
Tanulság: tényleg nem mindegy, hogy milyen útikönyvet használ az ember, érdemes a választás előtt kicsit ismerkedni vele.
Az, hogy mindkettő legalább tíz éves, a műemlékeknél ugye érthetően nem nagyon számított. Az éttermek esetében persze már volt, ami nem működött, de hát ez úgyis a helyben majd meglátjuk kategória.

Használt útikönyvek:

Krzysztof Dydyński: Lonely Planet – Poland, 4. kiadás, 2002 május

Bács Gyula: Délkelet-Lengyelország, Panoráma kiadó, 1981

0 Tovább

hashtagutazas

blogavatar

Utazásaim, túrák és helyek, ahova szívesen utaznék. Nyomokban földrajzot tartalmazhat.

Rövidhírek, tweetek

Feedek

Legfrissebb bejegyzések

2024.04.23.
2022.04.22.

Ajánló

Kalandozások erre-arra: utazás mindenfelé a világban, pl. Kínába